Digitale krænkelser og skadeligt indhold

Digital Trivsel

Sociale medier, gaming og andre online platforme er en stor del af de fleste unge menneskers liv, og det er vigtigt at vide, hvordan man gebærder sig bedst og trives i den digitale kultur.

Materialets formål er dels, at eleverne får mulighed for at reflektere og forholde sig kritisk til det, de oplever online, og dels at styrke deres trivsel og handlekompetence i deres digitale liv. Materialet indeholder både oplysninger om lovgivning for billeddeling, og øvelser, der skaber rum for fælles refleksion og dialog om de mange digitale muligheder, udfordringer og dilemmaer, som unge står overfor online. Det kan eksempelvis være dilemmaer om selvfremstilling, kropsidealer, forventninger, relationer, grænser og digitale krænkelser. Forløbet vil give dine elever mulighed for at styrke deres kompetencer, så de kan se handlemuligheder for dem selv og andre og kan indgå i positive fællesskaber online.

Organisation Sex og Samfund
Niveau Gymnasium og HF
Tematik Digital trivsel
Fag Digital dannelse, Kommunikation og medier, Psykologi, Samfundsfag, Teknologiforståelse
Varighed 2-5 lektioner

Gå til materiale