Skip to main content

Balance i en hverdag med digitale medier

Mål: Børn og unge kan være medskabere af en varieret hverdag med digitale medier.

Hvor der før i tiden var få medier at bruge tid på, er der i dag et væld af digitale tilbud, som er tilgængelige døgnet rundt. Og mange apps og digitale platforme er designet til, at man bruger mest muligt tid på lige deres platform.

Børn og unge har brug for en varieret hverdag med aktiviteter, der giver forskellige deltagelses- og udviklingsmuligheder. De skal sove nok hver nat, lave lektier, dyrke fritidsinteresser, spise, bevæge sig osv. Der skal være en god balance, hvor der er plads til alt det.

Princippet har til formål at lære børn og unge om, hvordan digitale medier er designet til at tiltrække og fastholde. De skal kunne reflektere over, hvornår og med hvilket formål de bruger medierne, så de kan tale med hinanden og de voksne om at skabe god balance og trivsel.

Hjælp børn og unge med viden, stillingtagen og handlemuligheder

Hvad er det vigtigt, at børn og unge får viden om:
  • At alle har brug for en hverdag med forskellige aktiviteter, herunder bl.a. samvær og nærvær med andre mennesker, fysisk aktivitet og bevægelse samt pauser og hviletid i hverdagen for at trives og udvikle sig.
  • At digitale medier har indvirkning på vaner og søvn. Det er særligt vigtigt at få nok søvn, da det kan have betydning for trivslen, sundheden og følelsen af overskud.
  • At der findes adskillige mekanismer, som tiltrækker eller fastholder opmærksomheden på digitale medier. De mest kendte er: notifikationer, autoplay, algoritmestyret indhold, m.fl.
Hvad skal børn og unge kunne tage kritisk stilling til:
  • Hvilken betydning brugen af digitale medier har for vaner, hverdag, liv og relationer.
  • Hvornår og hvordan digitale aktiviteter giver positive og negative følelser og tanker.
  • Hvordan fastholdelses- og tiltrækningsmekanismer fungerer og kan påvirke adfærd.
  • Hvornår man skal være tilgængelig, og hvornår man skal være utilgængelig.
Børn og unge skal kende deres handlemuligheder for:
  • At have kvalificerede dialoger med andre om hvad der er balance for den enkelte, og på den baggrund vælge forskellige digitale aktiviteter til og fra.
  • At kunne tale med andre om, hvordan digitale medier påvirker måden, man er sammen på og kan være med til at indrette rummelige fællesskaber og samvær.
  • At kunne indrette en hverdag, hvor søvn og gode vaner understøttes.
  • At kunne bidrage til at lave aftaler omkring brug af digitale medier derhjemme, i fritiden og i skolen/institutionen.
  • At kunne sætte indstillingerne på de devices og apps, de bruger. Fx at nulstille sit feed, slå autoplay og notifikationer til/fra og styre hvem man deler hvilket indhold med via privatlivsindstillinger.
  • At kunne tale med nogen, hvis de oplever negative følelser, når de bruger digitale medier.

Vi mangler ofte ord for de mekanismer, der påvirker børn og unges brug af skærme. Herunder uddyber vi nogle af de vigtigste begreber.

Hvad er digital balance?

Hvad er en fastholdelsesmekanisme?

Hvad er en tiltrækningsmekanisme?

Tiltrækningsmekanismer er forskellige designs og funktioner indbygget i digitale tjenester, som medvirker til at tiltrække brugeren, så de bruger meget tid på platformen. Eksempler på mekanismer, der tiltrækker brugere, er notifikationer, reaktioner fra andre (på det indhold man poster), streaks, nye baner, foreslåede venner og indhold, opdateringer eller lanceringer i spil. Det kan give brugeren lyst til ofte at tjekke et givent socialt medie eller spil.

Hvorfor taler vi om vaner og søvn?

Hvad er socialt pres?

Du har endnu ingen favoritter

Favoritter