Skip to main content

Demokrati og deltagelse

Mål: Børn og unge kan deltage i demokratiske samtaler og kritisk vurdere information og afsender.

Digitale medier giver mange muligheder for at deltage i samtaler og debatter. Her kan man give sin mening til kende og være i dialog med magthavere, meningsdannere, debattører og andre i samfundet. Her kan alle – i princippet – komme til orde.

Det er dog ikke altid helt så let at deltage i de digitale demokratiske debatter, særligt ikke for børn og unge. Debatter på digitale medier kan nemlig både være præget af hårdt sprog, falske informationer og ekkokamre.

Princippet har til formål at give børn og unge lyst til at indgå i debatter, lære dem at tage kritisk stilling til den information, de møder, og at vejlede dem til at deltage i digitale samtaler på et oplyst, inkluderende og demokratisk grundlag.

Hjælp børn og unge med viden, stillingtagen og handlemuligheder

Hvad er det vigtigt, at børn og unge får viden om:
  • At de har rettigheder til at søge, modtage og videregive information og til at ytre meninger.
  • At deres stemmer er vigtige for den demokratiske samtale.
  • At forskellige perspektiver er vigtige for demokratiet.
  • At ikke al information er sand, og at der findes forskellige typer af falske informationer.
  • At algoritmerne præger, hvad vi ser og møder digitalt.
  • At ikke alle grupper i samfundet bliver repræsenteret lige på digitale medier.
  • At bred digital repræsentation er vigtig for vores forståelse af verden og samfundet
Hvad skal børn og unge kunne tage kritisk stilling til:
  • Hvilke medier, der bruges i de demokratiske samtaler og debatter, og hvordan børn og unge får mulighed for at give udtryk for deres meninger i disse.
  • Hvor digitale informationer kommer fra, hvem der er afsender, og om det er troværdigt.
  • Hvordan man er kildekritisk.
  • Hvordan man gennemskuer og faktatjekker informationer.
  • Hvordan algoritmerne præger vores viden, holdninger og handlinger.
  • Hvilke grupper, der ikke repræsenteres på digitale medier, og hvorfor.
  • Hvorfor det er vigtigt at få inputs fra flere perspektiver end at få al information fra “ekkokamre”
Børn og unge skal kende deres handlemuligheder for:
  • At de kan søge, modtage og videregive sandfærdig information.
  • At de kan bruge metoder til at faktatjekke informationer eller søge hjælp til det.
  • At de kan give plads til andres meninger og være understøttende for gode debatmiljøer digitalt.
  • At de kan ytre egne meninger og holdninger respektfuldt.
  • At de kan søge hjælp, hvis de bliver udelukket fra samtaler.
  • At de kan nulstille personlige feeds.
  • At de kan finde bred repræsentation på digitale medier.

Vi mangler ofte ord for de mekanismer, der påvirker børn og unges brug af skærme. Herunder uddyber vi nogle af de vigtigste begreber.

Hvad er demokratisk selvtillid?

Hvad er et ekkokammer?

Hvad er misinformation, desinformation og malinformation?

Mis-, des- og malinformation er forskellige typer af forkerte informationer, som adskiller sig ved afsenderens motiv. Misinformanten deler information i god tro, hvor desinformanten deler indhold velvidende, at indholdet ikke passer. Malinformaten adskiller sig fra de to andre typer, da motivet for denne er krænkelse og at skade andre.

Hvad er en algoritme?

Hvad er en konspirationsteori?

Hvad er et digitalt "kaninhul"?

Hvad er radikalisering?

Hvad er ekstremisme?

Hvad er kunstig intelligens?

Hvad er generativ kunstig intelligens?

Du har endnu ingen favoritter

Favoritter