Skip to main content

Digitale fællesskaber

Mål: Børn og unge kan deltage i og bidrage til trygge og inkluderende digitale fællesskaber.

Digitale medier gør det muligt at dyrke interesser, venskaber og fællesskaber på tværs af tid og rum. Fx kan klassefællesskabet fortsætte sit liv i det digitale, længe efter skoledagen er slut.

Ligesom i skolegården kan der opstå konflikter, utryghed og mobning i de digitale fællesskaber. Likes, kommentarer, gruppechats, digitale spil og meget mere kan være med til at bekræfte og styrke relationer. På samme tid kan fraværet af dem eller hårdt og indforstået sprog forstærke oplevelsen af at stå udenfor.

Princippet har til formål at lære børn og unge, hvordan de passer på sig selv og hinanden på de digitale medier. Og det har til formål at hjælpe dem til, hvordan de sammen fremmer positive og inkluderende fællesskaber.

Hjælp børn og unge med viden, stillingtagen og handlemuligheder

Hvad er det vigtigt, at børn og unge får viden om:
  • At ansigtsløs, digital kommunikation skaber andre vilkår end ansigt-til-ansigt kommunikation.
  • At der findes trygge og utrygge fællesskaber, og hvad der karakteriserer dem.
  • At der kan opstå mobning og konflikter digitalt, herunder hvad der kendetegner det, og at det ikke er børn og unges ansvar at håndtere og stoppe det.
  • At der findes sociale spilleregler i alle fællesskaber.
  • At børn og unge har ret til at blive beskyttet mod mobning og få hjælp, hvis det sker.
Hvad skal børn og unge kunne tage kritisk stilling til:
  • Hvordan de kommunikerer hensigtsmæssigt og skaber inkluderende fællesskaber.
  • Hvilke kommunikationsformer, der er relevante at bruge overfor forskellige fællesskaber, og hvornår de bør bruges.
  • Hvilke sociale spilleregler, normer og forventninger, der er hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige.
  • Hvordan de passer på hinanden og fremmer positive fællesskabsdynamikker. Hvordan de håndterer ekskluderende fællesskaber.
Børn og unge skal kende deres handlemuligheder for:
  • At de kan reagere på uhensigtsmæssige normer og forventninger – blandt andet ved at sige fra over for fællesskabet.
  • At de kan søge hjælp og række ud til betydningsfulde voksne, hvis de oplever mobning, konflikter og/eller uhensigtsmæssige forventninger.
  • At de kan sige fra over for uhensigtsmæssige sociale spilleregler, konflikter og mobning.
  • At de kan passe på hinanden og fremme positive fællesskabsdynamikker.

Vi mangler ofte ord for de mekanismer, der påvirker børn og unges brug af skærme. Herunder uddyber vi nogle af de vigtigste begreber.

Om (digital) mobning

Hvad er ansigtsløs kommunikation?

Om normer og forventninger

Normer og forventninger handler om de gruppemæssige forståelser og betydninger, som skabes og vedligeholdes i fællesskaber. De er ofte funderet i de sociale spilleregler for, hvordan noget bør og kan være, og kan rumme både eksplicitte og formulerede regelsæt, som man for eksempel har i et klassefællesskab for god opførsel, samt de mere implicitte og uskrevne regler for, hvordan man kan og bør gøre i forskellige sammenhænge, for eksempel hvilke emojis man sender til hinanden i venindegruppen.

Hvordan virker socialt pres?

Hvorfor er sprog og deling vigtigt?

Du har endnu ingen favoritter

Favoritter