Digitale fællesskaber

Digital Trivsel

Sociale medier, gaming og andre online platforme er en uomtvistelig del af de fleste børns liv, hvorfor spørgsmålet om, hvordan vi bedst sikrer digital trivsel er lige så uomtvisteligt.

Dette forløb handler om børn og unges onlineliv og deres digitale trivsel. Formålet er dels, at dine elever får mulighed for at reflektere og forholde sig kritisk til det, de oplever online, og dels at styrke deres trivsel og handlekompetencer online. Forløbet sætter fokus på de mange digitale muligheder, udfordringer og dilemmaer, man dagligt møder online i forbindelse med selvfremstilling, kropsidealer, forventninger, relationer, grænser og lovgivning.

På den måde styrkes dine elevers kompetencer, så de kan se handlemuligheder for dem selv og andre og kan indgå i positive digitale fællesskaber. Forløbet består af en række undervisningsaktiviteter baseret på forskellige didaktiske tilgange. Du kan også udvælge enkelte øvelser og selv sammensætte forløbet.

Organisation Sex og Samfund
Niveau Mellemtrin
Tematik Digital trivsel
Fag Billedkunst, Dansk, Historie, Sundheds- og seksuelundervisning og familiekundskab
Varighed Mere end 10 lektioner

Gå til materiale