Digitale fællesskaber

Digital Trivsel

Dilemmaer

Så er det trivselstid. Digital trivselstid. I vores digitale hverdag møder vi hele tiden fortællinger om andre, der lever andre liv end os, og det er utrolig nemt at sammenligne, men er de liv bedre end vores egne? Og er de ægte?

Forløbet handler om unge og deres rettigheder og trivsel på nettet og de sociale medier. Forløbets formål er at fremme elevernes trivsel online og både styrke og udvikle deres kompetencer, så de kan forholde sig reflekteret, kritisk og handlingsorienteret til alt det, de møder, og alt det, de oplever og gør online.

Forløbet sætter fokus på, hvordan dine elevers hverdagsliv påvirker forholdet mellem deres private liv og deres offentlige liv – nøgleordene er blandt andet selvfremstilling, billeddeling (hvad er egentlig lovligt?) og skabelsen af reelle og ordentlige digitale fællesskaber.

Fag Billedkunst, Dansk, Sundheds- og seksuelundervisning og familiekundskab, Teknologiforståelse
Niveau Indskoling
Organisation Sex og Samfund
Varighed 5-10 lektioner
Tematik Digital trivsel

Gå til materiale