Digitale forretningsmodeller

Kunstig intelligens på sociale medier

Hver dag bruger unge mellem 12 og 18 år over fem timer på at være på sociale medier, ifølge en undersøgelse fra Kulturministeriet fra 2021. Hvad skal de unge være opmærksomme på, når de bruger over en tredjedel af deres vågne timer online?

Undervisningsmaterialets formål er at styrke dine elevers digitale dannelse og kritiske stillingtagen. Materialet ønsker at lære dine elever om kunstig intelligens og machine learning. Dine elever lærer at forholde sig kritisk til, hvordan algoritmer påvirker den verden, de møder i deres digitale liv. Undervejs i forløbet ser dine elever explainer-film, analyserer deres feeds på sociale medier og prøver at træne en machine learning-model med BBC micro:bit og hjemmesiden ’ultra:bit datatræneren’. Efterfølgende undersøger og diskuterer dine elever de virkelige cases, hvor machine learning-teknikken ikke har virket optimalt.

Organisation DR
Niveau Udskoling
Tematik Kunstig intelligens
Fag Dansk, Teknologiforståelse
Varighed 5-10 lektioner

Gå til materiale