Digitale forretningsmodeller

Skab et socialt medie – hvor går din grænse?

I dette forløb skal dine elever træne deres etiske kompas og mavefornemmelse, når de sammen i klassen skal skabe et nyt fiktivt socialt medie med navnet ’BitBot’. I dette forløb er dine elever er ikke længere en klasse. De er nu stenrige ejere af en tech-virksomhed, der har udviklet tre kontroversielle funktioner: BitBot- GREEN, MOOD og FREE til BitBot, som skal få brugerne til at strømme til.

Forløbets formål er at styrke elevernes kritiske stillingtagen og digitale dannelse. Eleverne bliver undervejs stillet overfor etiske dilemmaer, der tester deres grænser: Hvor personligt data må ’BitBot’ indsamle fra brugerne, hvis det redder klimaet? Må BitBot tænde for brugernes kamera for at hjælpe dem, hvis de er i dårligt humør? Skal BitBot være en platform med fuld ytringsfrihed, eller skal BitBot have retningslinjer for, hvilket indhold der må deles?

Organisation DR
Niveau Udskoling
Tematik Digital etik
Fag Dansk, Samfundsfag, Teknologiforståelse
Varighed 2-5 lektioner

Gå til materiale