Mål: Børn og unge kan være medskabere af en varieret hverdag med digitale medier.
Hvor der før i tiden var få medier at bruge tid på, er der i dag et væld af digitale tilbud, som er tilgængelige døgnet rundt. Og mange apps og digitale platforme er designet til, at man bruger mest muligt tid på lige deres platform.
Børn og unge har brug for en varieret hverdag med aktiviteter, der giver forskellige deltagelses- og udviklingsmuligheder. De skal sove nok hver nat, lave lektier, dyrke fritidsinteresser, spise, bevæge sig osv. Der skal være en god balance, hvor der er plads til alt det.
Princippet har til formål at lære børn og unge om, hvordan digitale medier er designet til at tiltrække og fastholde. De skal kunne reflektere over, hvornår og med hvilket formål de bruger medierne, så de kan tale med hinanden og de voksne om at skabe god balance og trivsel.
Hjælp børn og unge med viden, stillingtagen og handlemuligheder
Hvad er det vigtigt, at børn og unge får viden om:
- At alle har brug for en hverdag med forskellige aktiviteter, herunder bl.a. samvær og nærvær med andre mennesker, fysisk aktivitet og bevægelse samt pauser og hviletid i hverdagen for at trives og udvikle sig.
- At digitale medier har indvirkning på vaner og søvn. Det er særligt vigtigt at få nok søvn, da det kan have betydning for trivslen, sundheden og følelsen af overskud.
- At der findes adskillige mekanismer, som tiltrækker eller fastholder opmærksomheden på digitale medier. De mest kendte er: notifikationer, autoplay, algoritmestyret indhold, m.fl.
Hvad skal børn og unge kunne tage kritisk stilling til:
- Hvilken betydning brugen af digitale medier har for vaner, hverdag, liv og relationer.
- Hvornår og hvordan digitale aktiviteter giver positive og negative følelser og tanker.
- Hvordan fastholdelses- og tiltrækningsmekanismer fungerer og kan påvirke adfærd.
- Hvornår man skal være tilgængelig, og hvornår man skal være utilgængelig.
Børn og unge skal kende deres handlemuligheder for:
- At have kvalificerede dialoger med andre om hvad der er balance for den enkelte, og på den baggrund vælge forskellige digitale aktiviteter til og fra.
- At kunne tale med andre om, hvordan digitale medier påvirker måden, man er sammen på og kan være med til at indrette rummelige fællesskaber og samvær.
- At kunne indrette en hverdag, hvor søvn og gode vaner understøttes.
- At kunne bidrage til at lave aftaler omkring brug af digitale medier derhjemme, i fritiden og i skolen/institutionen.
- At kunne sætte indstillingerne på de devices og apps, de bruger. Fx at nulstille sit feed, slå autoplay og notifikationer til/fra og styre hvem man deler hvilket indhold med via privatlivsindstillinger.
- At kunne tale med nogen, hvis de oplever negative følelser, når de bruger digitale medier.
Centrale begreber
Vi mangler ofte ord for de mekanismer, der påvirker børn og unges brug af skærme. Herunder uddyber vi nogle af de vigtigste begreber.
Hvad er digital balance?
Balance handler om at have en hverdag, hvor der er en ligevægt mellem forskellige aktiviteter – med og uden digitale medier. Børn og unge er forskellige – derfor vil det også være individuelt, hvad der opleves som balanceret. Fælles er dog, at det er variationen af aktiviteter, som er udslagsgivende for børn og unges trivsel.
Hvad er en fastholdelsesmekanisme?
Fastholdelsesmekanismer er forskellige designs og funktioner, som er indbygget i digitale tjenester, og som medvirker til at fastholde brugeren på platformen ved at lægge op til at fortsætte med at interagere med platformen eller se indhold. Eksempler på funktioner, som fastholder brugerne, er autoplay (hvor en ny video/nyt afsnit starter automatisk, fremfor at den skal sættes aktivt i gang), infinite scroll (hvor der ikke er nogen bund i siden, men man kan blive ved med at scrolle ned) og anbefalingsalgoritmer (hvor platformen finder mere indhold). Inden for gaming kan et eksempel være belønninger i form af nye baner eller spilvaluta, som spillerne i nogle spil kan få ved at spille i lang tid.
Hvad er en tiltrækningsmekanisme?
Hvorfor taler vi om vaner og søvn?
Vaner og søvn omhandler, hvordan teknologierne kan være med til at præge vores vaner og særligt have indvirkning på børn og unges søvnkvalitet. Sundhedsstyrelsen har en række anbefalinger, bl.a. at man ikke bruger digitale medier op til sengetid, samt at man bruger et vækkeur i stedet for en telefon, så man ikke bliver forstyrret i løbet af natten.
Hvad er socialt pres?
Socialt pres handler om behovet for at være forbundne med hinanden og i dette tilfælde, hvordan de digitale teknologier kan understøtte nogle uhensigtsmæssige vilkår og potentielt presse børn og unges trivsel. Både på et individuelt plan og i grupper.